Jezelf vergelijken met een ander

Hoi hoi!
Vandaag kreeg ik een topidee om even een blogpost te schrijven over een onderwerp dat mij (en heel veel anderen!) bezig houdt. Namelijk jezelf continu vergelijken met een ander.

image

Geloof me, ik denk dat iedereen dit doet. Wie heeft nou nooit eens gedacht: “Wauw… Ik zou haar/hem wel willen zijn…”. Modellen, actrices, zangeressen, mensen met veel succes… Ze maken ons allemaal, tja, jaloers bijna. Want stel je voor, wat een geweldig leven zou je dan hebben.

Maar dat soort personen heb je ook dichtbij. Je beste vriendin bijvoorbeeld. Ze krijgt zoveel leuke reacties on Instagram. Wauw. En jij? Vergeleken met haar ben je niks.

Dat is hoe er wordt gedacht, ik doe het zelf ook heel vaak. Het is dan verleidelijk om ‘Act like vul-maar-in’ te gaan spelen. Doet diegene dat, dan doe jij dat ook. Maar dat is ook hartstikke begrijpelijk, want het kan behoorlijk moeilijk zijn om ‘jezelf’ te zijn en te blijven. Ook al zeggen mensen dat zo vaak “Blijf gewoon lekker jezelf”.

Hoe blijf je jezelf? Ik denk dat iedereen daar zijn eigen manier voor moet vinden, er is geen perfect antwoord voor. Maar hier wat tips om je op weg te helpen:

1. Nobody’s perfect. Jij niet, ik niet, hij niet, zij niet. Ook al lijkt dat er soms wel op. Dat model? Ze draagt een hele laag make-up. En haar foto’s zijn bewerkt. Je vriendin op Instagram? Haar foto’s zijn prachtig, maar reken maar dat het haar ook behoorlijk tegen kan zitten. Zij is waarschijnlijk net zo onzeker als jij.

2. Embrace your weirdness! Dan ben je maar een halve debiel. Zo ben je geboren! En zo houden mensen van je. En je bent echt niet de enige gek, stiekem is iedereen dat, maar dat laat niet iedereen merken.

3. Kijk naar de positieve kant. Jij bent misschien jaloers op dingen die anderen hebben, maar jij hebt ook van die dingen. Ga eens in de spiegel staan en kijk wat een beauty je bent! Waar ben je blij mee? Je lange haar? Je huidskleur? Of misschien is het niet iets van buiten, maar van binnen. You got it girl!

Hoop dat ik jullie gemotiveerd en geïnspireerd heb!
X

Geef een reactie

