Pesten: mijn ervaringen en mijn mening+tips

Hallo iedereen. Ja inderdaad, ik ga het nu over pesten hebben: een heel heftig onderwerp. Ik wil dit graag doen omdat het de laatste tijd vaak in de media is, en je ziet het overal wel.
Natuurlijk vindt ik dat niet kunnen. Maar ik weet ook dat het door groepsdruk lastig is er niet aan mee te doen.
Ben ik welleens gepest? Nou, soort van. Er wordt wel eens wat tegen me gezegd en soms heb ik ook het gevoel dat mensen me raar vinden. Daar probeer ik me niks van aan te trekken. Het is niet heftig ofzo, ik weet ook niet of ik het pesten moet noemen. In ieder geval is het verder nooit gebeurd. Mensen kunnen een mening over me hebben, dat is bij iedereen wel. Daar valt niks tegen te doen. Maar écht gepest? Nee, daar heb ik nooit last van gehad.
Heb ik zelf wel eens gepest? Moeilijk te zeggen, ik sla niet iemand snel in elkaar ofzo. Ik heb wel eens iemand buitengesloten. Maar dat is gelukkig al goed gemaakt. ☺
Mijn mening over pesten lijkt me duidelijk: ik vindt het niet kunnen. Dat mensen zelfmoord plegen omdat ze niet meer gelukkig zijn, dat kan ik gewoon niet bevatten. Het wordt elke dag gedaan, bij de ene meer dan de ander, maar doe het niet!
Mijn tips voor als je gepest wordt:
-Er is altijd een licht. Praat erover met je ouders, een vertrouwenspersoon, mentor of vriend(inn)en.
-Probeer het te negeren. Ren weg als het nodig is.
-Er zijn pestwebsites waar je anoniem met mensen kan praten.

Tips als jij pest:
-Denk even na, hoe zou jij het vinden als je gepest werd, denk je eens in. Hoe zou jij dit vinden? No life.
-Zit je in een groepje en loop je mee? Bedenk je dat je helemaal niet per se met hun mee hoeft te gaan om ‘stoer’ te zijn. Je bent pas stoer door te zeggen dat jij dit niet vindt kunnen.
-Pest jij omdat je thuis problemen hebt? Dat komt vaak voor. Maar jouw pijn gaat niet weg door anderen pijn te doen, letterlijk en figuurlijk.

Ik hoop dat jullie het begrijpen en dat jullie mischien wat aan de tips hebben.

image

Xxx

2 thoughts on “Pesten: mijn ervaringen en mijn mening+tips

Geef een reactie

